بسم الله الرحمن الرحیم

در جامعه امروز ما نیازهای فراوانی وجود دارد که به جرات می توان گفت پاسخ درستی برای آن ها وجود ندارد. افراد یا گروه هایی که بنا دارند علاوه بر نیازهای خود به رفع برخی از نیازهای جامعه پرداخته، باری از دوش دیگران بردارند، شایسته است فهرستی از این نیازها تهیه و متناسب با زمینه های فکری و تخصص خود و بر اساس اولویت، یک یا چند نیاز جدی جامعه را انتخاب و در راستای حل آن گام بردارند. در بررسی نیازهای حقیقی مردمان عصر حاضر آنچه بیشتر خود نمایی می کند، فقدان یک روش اصولی و موثر برای جذب نسل جدید به آموزه های عمیق دین مبین اسلام به عنوان تنها راه عملی برای دست یابی به خوشبختی حقیقی انسان ها می باشد. دینی که از سوی خداوند متعال تشریع شده، یقینا بهترین نسخه سعادت دنیا و آخرت نوع انسان است و نیاز به دیکته کردن ندارد، لیکن آنچه این مسئله را امروزه تبدیل به یکی از نیازهای اساسی کرده این است که نوجوان و جوان امروز در هجمه فعالیت های شیطانی در عرصه فضای مجازی و تکنولوژی های مدرن ارتباطی، تا قبل از اینکه به سن مناسبی برای فهم درست دین برسد، طهارت چشم و گوش و فکر و قلب و جان خود را می بازد و در سنین بالاتر تجویز دین را نسخه مناسبی برای خود نمی داند.
از آن جا که فضای مجازی نقش مهمی در زندگی مردمان امروز و بالاخص نسل جدید ایفا می کند و برقراری ارتباط با این نسل ادبیات جدیدی می طلبد و از طرفی محتوای دینی که در سالیان قبل به شکل سنتی مورد استفاده قرار می گرفته، فاقد جذابیت های رسانه ای است، مسئله «زمینه سازی جذب نسل جدید به مضامین عمیق دینی» به عنوان مهمترین نیاز نسل آتی تلقی می گردد.
دینی که بر اساس فطرت پاک انسانی است مشکلی در جذب انسان ها به سوی خود ندارد. مشکل آن جاست که با کم کاری مسلمانان و پُرکاری ایادی شیطانی، ضائقه جدیدی برای نسل نوظهور رقم خورده و صرفا روش ها و ابزارهای خاصی برای برقراری ارتباط با نسل جدید کارکرد دارد، و کمتر آثار دینی می توان یافت که به این سبک به روز رسانی و در عین حال فاقد ضعف های اعتقادی باشد. هرچند انتقال آموزه های دینی به شکل سنتی کارکرد و اثر خود را دارد، اما راه مطمئن و مناسبی برای جذب نسل جدید به نظر نمی رسد. اگر برای نسل جدید قرار است کاری شود، باید با ادبیات و سلیقه جدیدی که در سایه مدرنیته برایش ایجاد شده، سازگار باشد، چرا که نوجوان امروز حوصله نشستن پای مباحث تئوری دینی و صَرف ساعت ها وقت برای مطالعه متون دینی را ندارد. نوجوان امروز برای رسیدن به آستانه فهم دین نیاز به ابزار کمک آموزشی دارد. امروزه رسانه و ابزار کمک آموزشی نقش بسیار مهمی در انتقال اطلاعات و توسعه علوم ایفا می کنند و بدیهی است انتقال آموزه های ناب دین مبین اسلام ، از این قاعده مستثنی نیست و بایستی در این زمینه برنامه ریزی های لازم به عمل آید.

«رشدآور» که برگرفته از واژه قرآنی رُشد است به عنوان یک طرح ملّی معرفی می شود که به لطف خداوند متعال با هدف «زمینه سازی رشد حقیقی نسل آینده» – در قالب یک هدف کلیِ اصلی و چند هدف جانبیِ فرعی – از ابتدای سال ۱۳۹۶ آغاز گردید. بستر اصلی این پروژه بنا به ضرورت های عصر موجود، فضای مجازی و به طور خاص پایگاه اینترنتی www.roshdavar.ir است که از ابتدای سال ۱۳۹۷ راه اندازی گردید که البته در پاره ای رسته ها، فعالیت هایی فراتر از فضای مجازی و به طور حقیقی انجام می گیرد.

ماموریت رشدآور «ارائه محتوا و محصولات آموزشی مورد نیاز برای رشد حقیقی نسل جدید به زبان قابل فهم و جذاب برای ایشان» است.

با توجه به گستره علوم مورد نیاز جهت رشد مادی و معنوی، سعی می شود با رعایت مراتب و اولویت های لازم، تمرکز بر روی علوم ضروری تر باشد، لیکن بدیهی است تکمیل این فرآیند و شکوفایی پروژه رشدآور و تدوین محتوای آموزشی جامع و کامل که لازمه تربیت نسل صالح است، در بستر زمان پدیدار می گردد و انتهایی برای این رسالت نمی توان متصور شد.
مطابق ماموریتی که در نظر است، رشدآور شامل یک وب سایت اصلی و چندین سایت جانبی است که هر کدام به دنبال تامین بخشی از نیاز نسل جدید در راستای رشد حقیقی است. پروژه رشدآور در سطح کلان اهداف اعتقادی و بسط توحید در جامعه را دنبال می کند، لیکن بنا به ضرورت و با هدف تامین هزینه های انجام کار و جلوگیری از هرگونه وابستگی مالی، اهداف اقتصادی نیز در آن پیش بینی شده است. ماموریت رشدآور با یک نسبت کلی ۸۰% روی اهداف اعتقادی و ۲۰% روی اهداف اقتصادی تعریف شده که البته این نسبت در حوزه های مختلف کاری متغیر است.


در ذیل وب سایت اصلی رشدآور و سایت های زیر مجموعه به اختصار معرفی می گردد.

۱- پایگاه تربیت اسلامی رشدآور (سیر و محتوای آموزشی) (www.roshdavar.ir):
در این وب سایت سعی می شود محتوای آموزشی کامل و جامعی که برای تربیت انسان صالحِ مصلح مورد نیاز است در یک دوره زمانی مشخص ۱۰ ساله (از ۸ الی ۱۸ سال) ارائه گردد. این محتوا دو ویژگی مهم یعنی سازگاری با مبانی عمیق تربیت دینی و اصول اعتقادی و استفاده از روش های موثر و جذاب، رسانه و ابزار کمک آموزشی را دارد. در این راستا پنج سرفصل مجزاء شامل سیر اعتقادی، سیر قرآنی ، سیر اهل بیت، سیر اخلاقی و مهارت های زندگی پیش بینی شده و محتوای متناسب با رده سنی و جنسیت مطابق این سرفصل ها و با یک قاعده تربیتی مشخص آماده می شود. مخاطب این وب سایت متولیان امر تعلیم و تربیت در سطوح دولتی، موسسات تربیتی، نهادهای فرهنگی، مدارس مذهبی، مساجد، جریان های مذهبی، والدین دغدغه مند و تمام کسانی هستند که برای رشد حقیقی نسل آینده به دنبال راه کارهای مطمئن، قابل اجراء و در عین حال سودمند هستند.

۲- پایگاه اینترنتی ویدئوی رشدآور (www.video.roshdavar.ir):
در این پایگاه اینترنتی ویدوئوهای مناسب در پنج دسته اعتقادی و قرآنی و اهل بیت و اخلاقی و مهارت های زندگی جانمایی شده و در هر بخش بر اساس موضوع ویدئوها در دسترس مخاطبین است. تمام ویدئوها در چهار قالب فیلم و انیمیشن و کلیپ و موشن گرافیک ارائه می گردد.

۳- پایگاه اینترنتی محصولات مناسب رشدآور (www.monaseb.roshdavar.ir):
در این پایگاه محصولات الکترونیک مناسب در سرفصل های پنج گانه (اعتقادی و قرآنی و اهل بیت و اخلاقی و مهارت های زندگی) در دسترس مخاطبین قرار می گیرد. این محصولات در قالب های متفاوت شامل pdf ، game ، power point ، application ، فایل متنی ، فایل تصویری ، فایل صوتی ، بازی و سرگرمی ارائه می گردد.

۴- پایگاه اینترنتی گرافیک آیه و حدیث رشدآور (www.graphic.roshdavar.ir):
در این پایگاه بانک جامع و کاملی از آیات قرآن به صورت ترتیبی و روایات معتبر بر اساس موضوع، گردآوری و با طراحی گرافیکی عرضه می گردد.

۵- پایگاه اینترنتی گزیده های رشدآور (www.gozideh.roshdavar.ir):
در این پایگاه برش های کوتاه و در عین حال موثر و ذی فایده از سخن بزرگان دینی در سرفصل های پنج گانه در قالب صوت و تصویر در اختیار مخاطبین قرار می گیرد. قابلیت جستجو بر اساس «موضوع» و «سخنران» در این بانک وجود دارد.

۶- پایگاه اینترنتی پیامک آماده رشدآور (www.payamak.roshdavar.ir):
در این پایگاه متن های کوتاه که در حوزه های مختلف تعاملات اجتماعی مانند ارسال پیامک، شبکه های اجتماعی، حوزه طراحی و چاپ و … کاربرد دارد، ارائه می گردد. دسته بندی موضوعات با عناوین کلی و به طور کامل انجام می شود و دسترسی مخاطبین به موضوعات مورد نظر آسان است.

۷- پایگاه اینترنتی خلاقیت رشدآور (www.khalaghiat.roshdavar.ir):
در این پایگاه روش های برگزاری کارگاه های تخصصی خلاقیت (شامل محتوا و قالب) در سطوح مختلف سنی ارائه می گردد.

۸- پایگاه اینترنتی گفتمان تربیتی رشدآور (www.gofteman.roshdavar.ir):
در این پایگاه، در یک فضای دوستانه مسائل تربیتی ، سئوالات و شبهات دینی مطرح و توسط اساتید پاسخ و توسط کاربران امتیاز دهی می شود.

۹- پایگاه اینترنتی مجله مذهبی رشدآور (www.majaleh.roshdavar.ir):
در این پایگاه یک مجله مذهبی شامل موضوعات بسیار متنوع و گسترده در حوزه امور دینی ارائه می گردد.

۱۰- پایگاه اینترنتی اخبار مذهبی رشدآور (www.khabar.roshdavar.ir):
در این پایگاه اخبار جهان اسلام و آنچه مومنین باید نسبت به آن واقف شوند اطلاع رسانی می گردد.